وبلاگ

آیا تهران از مال‌ها اشباع شده است؟

صنعت ساخت و ساز

آیا تهران از مال‌ها اشباع شده است؟

پس از آنکه در مقاله تفاوت شاپینگ مال، پاساژ، بوتیک مال و اوت لت سنتر، به ماهیت مجتمع های تجاری پی بردیم و در مقاله استراتژی بهره‌برداری مال‌ها، در مورد سناریوهای مختلف بهره برداری از شاپینگ مال ها صحبت کردیم؛ حالا با یک سوال اساسی از طرف تمامی فعالین این صنعت روبرو هستیم. آیا تهران از شاپینگ مال اشباع شده است یا خیر؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

شاید در نگاه اول و به دور از محاسبات منطقی ناشی از استانداردهای جهانی جواب این سؤال از نظر شما اشباع مجتمع تجاری در تهران باشد اما بایستی بگوییم خیر! به‌جز در مناطق 1،2، 5 و 22 که با مازاد فضای تجاری در قالب شاپینگ مال‌ها روبرو هستیم، در سایر مناطق نیاز به ساخت مجتمع تجاری وجود دارد. در نظر گرفتن این نکته خالی از لطف نیست که بیست میلیون مترمربع مجتمع تجاری در تهران ساخته‌شده که ده میلیون مترمربع دیگر نیاز وجود دارد. سونامی ساخت و بهره‌برداری مجتمع‌های تجاری در چند سال اخیر متأسفانه این اشتباه را در اذهان متبادر می‌نماید که ساخت‌وساز مجتمع تجاری اشباع شده که چنین نیست.

Related image

در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، با مصادره زمین‌های مرغوب سرمایه‌داران در قبال بدهی‌ها از سوی بانک‌ها و با توجه به سود افسارگسیخته مال سازی در آن زمان، بسیاری از بانک‌ها به مال سازی روی آوردند. عمده این ساخت و ساز ها بدون توجه به کشش منطقه و کاربری های مورد نیاز آن منطقه و صرفا برا اساس متراژ زمین و بهره‌برداری از دارایی های موجود، در مناطق 1 تا 5 انجام شد. پروژه هایی نظیر اطلس مال و اطلس پلازا(بانک انصار) ، عرش آجودانیه (موسسه اعتبار ثامن) و … از این دست پروژه ها هستند.

همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز به شکل غیرقابل باوری در این مناطق متمرکز شده است. چرا که عمده سازندگان بخش خصوصی مجتمع های تجاری مناطق 1 تا 4، کمپانی هایی بوده اند که سابقه ساخت مجتمع های مسکونی در آن مناطق داشته اند که بنا بر سرمایه، اعتبار و دانش ساخت وساز  و با باور دستیابی به سود بالا وارد عرصه ساخت مجتمع های تجاری شده اند. در نتیجه ما امروزه شاهد تراکم بالای مجتمع های تجاری در مناطق 1 تا 4 هستیم.  پروژه هایی نظیر پالادیوم (جناب آقای رفتاری)، گالریا (گروه صحیح النسب)،  ارگ تجاری تجریش (شرکت صبا میهن و جناب آقای سید رضا طباطبایی راد)، آوا سنتر (گــروه آبــاد ســازان ایــران (آوا))، روشا سنتر در این دسته قرار می گیرند.Image result for ‫پالادیوم‬‎

اما با تمامی این تفاسیر ما در بسیاری از مناطق با کمبود عرضه فضای تجاری در قالب مجتمع های تجاری روبرو هستیم. مناطقی نظیر منطقه 8 تا منطقه 21. مناطقی که از نظر جمعیتی و از نظر شهرسازی بسیار متراکم هستند که به معنای واقعی تشنه مجتمع های تجاری چندمنظوره و بهره برداری از امکانات آن هستند. لذا توصیه ما به سرمایه گذاران و سازندگان این است که به نیازهای این منطقه نیز توجه داشته باشند و از اقیانوس قرمز مناطق 1 تا 5 و منطقه 22 خارج شده و به اقیانوس آبی مناطق 8 تا 21 وارد شوند تا با توجه به تقاضا، هم با فروش واحدهای تجاری خود در کمترین زمان ممکن خواب کمتر سرماه را تجربه کنند و هم بتوانند با هزینه کمتر زمینی مناسب در ابعاد دلخواه را چه در قالب مشارکت و چه در قالب مالکیت تام در اختیار بگیرند.

جهت تحلیل اقتصادی، تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات و کارگزاری فروش مجتمع های تجاری اداری و مسکونی خود با ما در تماس باشید.
02122076081

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping