وبلاگ

استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان در تعامل با ایران در دوران پساتحریم

کسب و کار

استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان در تعامل با ایران در دوران پساتحریم

صنعت خودروسازی جهان در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است که مهم ترین آن پیشرفت اقتصادهای نوظهور در قالب کشورهای گروه بریکس و پیشتار شدن کشور چین با تولید بیش از 23 میلیون دستگاه خودرو و تصاحب رتبه اول تولید خودروی جهان است.

با توجه به اهمیت صنعت خودروسازی در اقتصاد کشورها به خصوص ایجاد فرصت های شغلی فراوان مستقیم و غیرمستقیم صرف نظر از میلیاردها دلار گردش مالی پیوندهای زیاد با دیگر بخش های مولد اهمیت آن در رشد اقتصادی کشورها، رویکرد و نوع استراتژی آنها در حال حاضر و سال های آتی بسیار حائز اهمیت و برای تداوم بقای این شرکت ها و حفظ قدرت رقابت پذیری و سهم بازار جهانی خودرو نقش حیاتی دارد.

 در این مقاله به بررسی و تحلیل استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان و استفاده از تجربیات آنها در صنعت خودروسازی کشور به خصوص در شرایط پساتحریم و برنامه ششم توسعه پرداخته است.

Image result for automobile industry

 بر اساس گزارش های آماری در اروپا و نحوه توزیع تولیدات در این حوزه، با توجه به تکنولوژی موتور و نوع سوخت مصرفی، شرکت های خودروسازی معتبر با توجه به ماموریت و استراتژی آن شرکت، روند خاصی را در پیش گرفته اند. به عنوان نمونه شرکت تویوتا گرایش زیادی به خودروهای هیبریدی نشان داده است به طوری که در سال 2010 با تولید 9.4 درصد از کل ظرفیت در صدر بوده و این روند را برای سال های 2010 با 10.3 درصد، 2012 با 14.8 درصد و 2013 با سهم 22.8 درصد از ظرفیت تولید ادامه داده است اما به رغم سهم بالای تولید خودروای دیزلی در شرکت تویوتا، در سال های اخیر با اندکی کاهش همراه بوده است و روند نزولی را طی کرده است. به طوری که در سال 2010، 31 درصد از تولید خود را به خودروی دیزلی اختصاص داد اما در سال های 2012 و 2013 به ترتیب با 28 و 26 درصد به این روند نزولی تداوم بخشیده است.

به طور کلی در سال های اخیر عمده رویکرد برندهای معتبر خودروسازی جهان به سمت خودروهای دیزل و هیبرید بوده است و در سال 2013 برخی برندها توجه خاصی به خودروهای الکتریکی و پیل سوختی داشته اند.

بررسی ها نشان می دهد در سال 2013 برندهای ولوو، بی ام دبلیو، آئودی، بنز، سیتروئن، پژو، رنو و فولکس واگن به ترتیب با 87، 81، 75، 71، 64، 61، 60 و 56 درصد از ظرفیت تولید خود را به خودروهای دیزل اختصاص داده اند. در بخش تولید خودروهای هیبریدی، تویوتا با افزایش سهم خود از 14.8 درصد به 22.8 درصد کماکان پیشتاز بوده و در این سال تحرک بیشتری در بقیه برندها مشاهده می شود. به گونه ای که شرکت های پژو با سهم 2.4 درصد، سیتروئن و بنز هر یک ببا سهم یک درصد، فولکس واگن و کیا هر یک با 0.2 درصد و برندهای آئودی و بی ام دبلیو هر یک با سهم 0.1 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

آنچه در قراردادهاي جديد با برندهاي معتبر خودروسازي جهان بايد مورد تأكید قرار گیرد و از اهمیت بالايي برخوردار ميباشد اين است كه قبل از انعقاد قرارداد با هريك از اين برندها كه درحال حاضر عمدتا پژو، فولکس واگن، بنز و فیات مطرح هستند؛ بايد سیاست و استراتژي ايران در بخش خودرو و تركیب سبد انرژي مشخص باشد و دو نکته كلیدي تکنولوژي موتور از بعد نوع سوخت مصرفي و میزان آلايندگي اين نوع خودروها با توجه به شرايط زيست محیطي كلانشهرهاي كشور به عنوان يك معضل اساسي حال حاضر و آينده مورد تأكید قرار گیرد. به نظر ميرسد در انعقاد قراردادهاي جديد، برندهاي معتبر فعال در تولید خودروهاي با سوخت ديزل و هیبريدي سازگار با محیط زيست و چاره انديشي زيرساختهاي مورد نیاز بايد بیشتر مورد تأكید قرار گیرد و با توجه به متمركز بودن رويکرد خودروهاي ديزلي عمدتاً در شركتهاي آلماني مانند بي ام و، آئودي، بنز و فولکس واگن و تمركز رويکرد خودروهاي هیبريدي در شركت تويوتاي ژاپن، ميتوان نتیجه گرفت كه صنعت خودروسازي كشور به خصوص شركتهاي ايران خودرو و سايپا بايد با اصلاح رويه هاي گذشته، رويکرد همکاري هاي جديد در شرايط پساتحريم را از برندهاي فرانسوي و چیني به سمت برندهاي آلماني و ژاپني تغییر دهند كه اين امر متضمن سه نکته اساسي كیفیت تولیدات، آلايندگي پايین و همگرايي با رويکرد جديد خودروسازي جهاني خواهد بود مشروط به اينکه زيرساختهاي لازم ازجمله تولید گازوئیل با استانداردهاي بالا در كشور نیز مورد توجه قرار گیرد. لازم به ذكر است که قیمت هر لیتر گازوئیل تقريبا مشابه بنزين است و با توجه به فصل عرضه در بازارهاي بین المللي بهتر است قیمت گازوئیل نسبت به بنزين بالاتر هم قرار گیرد اما مصرف گازوئیل در پیمايش يکسان از میزان مصرف بنزين كمتر است و با توجه به تفاوت در نوع آلايندگي، اگر گازوئیل استاندارد تولید شود ميتواند آلايندگي كمتري در مقايسه با بنزين ايجاد كند.

البته ذكر اين نکته لازم است كه محتواي قراردادها بايد به گونه اي باشد كه خودروسازهاي داخلي به ابزاري براي فروش محصولات نهايي آنها تبديل نشوند و با توجه به اشباع شدن بازار كشورهاي پیشرفته میزبان اين برندهاي معتبر، تمايل ذاتي اين برندها براي تصاحب بازار داخل بسیار زياد بوده و بیم اين مي رود در فضاي باز پس از تحريم، فرصت سرمايه گذاري مشترك و انتقال دانش فني از دست برود.

در ماده (161) برنامه پنجم توسعه به درستي رويکرد تولید و واردات خودروهاي ديزلي مورد تأكید قرار گرفت اما بیشتر در قالب توصیه به صنعت خودروسازي كشور مطرح شده بود و با توجه به تشديد تحريمها در اواخر سالهاي برنامه پنجم و افت شديد تولید خودروسازهاي داخلي و مناسب نبودن كیفیت گازوئیل در داخل كشور، عملا اين سیاست فاقد عملکرد بوده است. بنابراين با توجه به در پیش بودن ارائه لايحه برنامه ششم توسعه به نظر ميرسد تغییر رويکرد صنعت خودروسازي كشور اعم از تولید و واردات بايد به سمت خودروهاي ديزلي و به خصوص خودروهاي هیبريدي همراه با بسته زيرساختي لازم مورد تأكید قرار گیرد به گونه اي كه براي صنعت خودروسازي كشور الزام آور و قابل اجرا باشد.

Image result for benz interior design

یافته های این مطالعه نشان می دهد که یکی از وجوه اشتراک تمامی برندهای معتبر خودروسازی جهان بعد از ایمنی، کیفیت، راحتی، رعایت توامان دو اصل کلیدی دوستداری طبیعت و کاهش آلایندگی خودروها واقتصادی بودن منابع انرژی مورد مصرف در خودروهاست، افزود: رویکرد کلی برندهای معتبر خودروسازی جهان طی سال های اخیر ، عمدتاً به سمت تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی بوده است که در این ببین به ترتیب شرکت های آلمانی و ژاپنی پیشتازند. آخرین تغییرات در تکنولوژی موتور خودروها باتوجه به نوع سوخت مصرفی حاکی از آن است که تولید خودروهای الکتریکی و به خصوص پیل سوختی با مصرف سوخت هیدروژن مورد تاکید این برندها قرار دارد. رویکرد تولید خودروهای با مصرف گاز رو به افول بوده و سوخت اتانول نیز تقریبا از چرخه صنعت خودروسازی در حال حذف شدن است.

در پایان می توان نتیجه گرفت که در شروع تعاملات جدید با برندهای معتبر خودروسازی جهان در فضای پساتحریم قبل از هر چیز باید استراتژی صنعت خودروی کشور و ترکیب سبد انرژی در راستای سند جامع انرژی مشخص شود تا نحوه همکاری بر پایه حل معضل ب
غرنج آلایندگی زیست محیطی به ویژه مشکل کلانشهرها و دستیابی به مزیت های کیفیت، ایمنی، رقابت پذیری، آلایندگی پایین و مسویی کامل با رویکرد غالب صنعت خودروسازی جهانی پی ریزی شود. همچنین با توجه به سیاست های برنامه پنجم توسعه (ماده (160)) و تمرکز رویکرد غالب تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی در برندهای آلمانی و ژاپنی پیشنهاد می شود صنعت خودروسازی کشور رویکرد سرمایه گذاری مشترک در فضای پساتحریم را از برندهای فرانسوی و چینی به سمت برندهای آلمانی و ژاپنی (صرفا با تکنولوژی موتورهای دیزلی و هیبریدی ) تغییر دهد که علاوه بر دستیابی به مزیت های فوق الذکر به تدریج سوخت بنزین را از حالت کالای استراتژیک خارج خواهد ساخت. این امر در بلندمدت از ابعاد سیاسی – امنیتی حائز اهمیت فراوان است.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping