وبلاگ

تفاوت شاپینگ مال، پاساژ، بوتیک مال و اوت لت سنتر

صنعت ساخت و ساز

تفاوت شاپینگ مال، پاساژ، بوتیک مال و اوت لت سنتر

اگر در صنعت ساخت و ساز فعال هستید، اگر به خرید در مراکز خرید علاقمند هستید، اگر در رشته بازاریابی و بازرگانی تحصیل می کنید، اگر هر روز در مسیر با چندین مجتمع خرید برخورد می کنید، حتما از خود پرسیده اید که چه تفاوتی بین آن چیزی که قبلات بعنوان پاساژ می شناختیم با مراکز خرید جدید چیست؟ ما در این مقاله سعی داریم تا تفاوت های چهار مفهوم مال، مرکز خرید، بوتیک مال و اوت لت را برای شما تشریح کنیم.

مال (SHOPPING MALL)

Image result for mallمال یا مراکز خرید چندمنظوره مراکزی هستند که علاوه بر تأمین نیازهای کالایی مثل البسه، کیف و کفش  عطریات، لوازم‌آرایش و بهداشتی و…… به تأمین نیازهای دیگر مردم هم می‌پردازند مثل نیازهای فرهنگی، غذایی به همین منظور در شاپینگ مال‌ها شاهد حضور کافه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های سینما، شهربازی، موزه، گالری‌های هنری می‌باشیم. عموماً در طراحی و ساخت شاپینگ مال لزوم این فضاها جهت ترغیب مردم به ماندگاری و صرف بیشتر وقت در فضای تجاری بسیار ضروری می‌باشد. از جمله شاپینگ مال های تهران می توان به کوروش، پالادیوم، ارگ تجاری اشاره کرد.

.

مرکز خرید (پاساژ)
Image result for passage

پاساژها که در کشور ما و در دنیا رونق فراوانی داشته و دارند مراکز خرید متمرکزی هستند که صرفاً دارای یکسری فروشگاه در طبقات متعدد هستند و هیچ‌گونه امکانات دیگر مثل رستوران ، کافه، شهربازی و ….. در آن‌ها وجود ندارد و تنها جنبه خرید و فروش کالا در آن‌ها دارای اهمیت می باشد. مرکز خرید تندیس در تجریش، اندیشه در سیدخندان، بوستان در پونک از جمله مراکز خرید تهران هستند.

.

.

.

بوتیک مال

Image result for boutique mall outletبه‌تازگی و از اواسط دهه 1990 میلادی سبک جدیدی در مال سازی‌ها پدید آمد به نام بوتیک مال یا مرکز سبک زندگی Lifestyle center که درواقع کارکردی تخصصی‌تر از Shopping mall  ها را در بر می‌گرفت . بوتیک مال‌ها مراکز خرید لوکس و گرانی هستند که عموماً در مناطق مرفه شهرها ساخته شدند و محل تمرکز برندهای گران‌قیمت هستند و محل تردد و رفت و آمد افراد مرفه جامعه شهرنشینی هستند به‌نوعی بوتیک مال‌ها متأثر از همان فروشگاه‌های برند خطی در خیابان‌های گران‌قیمت شهرها هستند که با تجمع این فروشگاه‌ها و ارائه خدمات جانبی سعی در جذب افراد مرفه جامعه دارند که این مسئله به ایجاد ارزش‌افزوده تجاری برای سرمایه‌گذاران منجر خواهد شد. از جمله بوتیک مال ها می توان به سام سنتر فرشته و مدرن الهیه اشاره کرد.

.

اوت لت

Image result for shopping mall outletدر مقابل مفهوم بوتیک مال مفهوم اوت لت سنتر Outlet Center ها قرار دارند که  دارای مساحت بسیار بیشتر از بوتیک مال هستند و دارای ارزش تجاری بسیار کمتری هستند و کارکرد آن‌ها خرید ارزان و مقرون‌به‌صرفه می‌باشد در واقع بازار هدف Outlet Center افراد متوسط جامعه هستند. متاسفانه در ایران علیرغم نیاز شدیدی که احساس می شود، هنوز به ساخت اوت لت ها حرکت نکردیم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping