وبلاگ

راهکارهای هویت بخشیدن به مراکز تجاری

صنعت ساخت و ساز

راهکارهای هویت بخشیدن به مراکز تجاری

هویت و ماهیت یک مجتمع تجاری را هسته می‌سازد و پوسته آغاز است. تفاوت میان مجتمع های تجاری با سایر سازه های ساختنی در نظام راه
بری است .در مجتمع تجاری باید روحی حاکم باشد تا از سایر سازه ها که تجاری نیستند متمایز شود. اگر ما در پشت این خشت و آجر آن سامانه راهبری مدیریتی را نبینیم مانند شیطان که روح انسان را ندید و خاک را دید دچار اشتباه خواهیم شد.

ما در مقاله تفاوت شاپینگ مال، پاساژ، بوتیک مال و اوت لت سنتر به بررسی تفاوت های مجتمع های تجاری از لحاظ ماهیت پرداختیم و سپس به تقسیم بندی شاپینگ مال ها بر اساس گستره مخاطبانشان اقدام نمودیم و در نهایت استراتژی های بهره برداری مال ها را در سناریوهای مختلف بررسی کردیم. و در نهایت کلید موفقیت مجتمع تجاری را به شما سپردیم. حال در این مقاله چگونگی هویت بخشیدن به یک مجتمع تجاری را بررسی خواهیم کرد.

قاعدتا با هر رویکردی که نقشه مجتمع تجاری را تهیه کرده باشید یک سری شاخص اقتصادی را در آن بارگذاری کرده اید و در جایی به یک سری پرسش، پاسخ داده اید که اگر این کار را نکرده اید کار پرریسکی انجام داده اید.
در موضوعات راهبردی حداقل سه سوال مهم وجود دارد؛

  • چه درکی از موقعیت کنونی دارید؟ 
  • به کجا می خواهید برسید؟ (نقطه تعالی) 
  • طی مسیرتان چگونه است؟ (نقشه راه). 

این سه پرسش با چهار پرسش دیگر تکمیل خواهد شد.

  • چه کاری، توسط چه کسی، با چه بودجه ای و تا چه زمانی انجام شود تا به آن هدف برسیم. 

به هر حال قطعا موفقیت یا عدم موفقیت یک مرکز تجاری به خاطر یکی از این چهار پرسش بوده است. برآیند تمام این پرسش ها مکانی را می سازد که نامش مجتمع تجاری موفق یا ناموفق است، اما آنچه آفت برای مجتمع های تجاری ایران است الگو برداری نادرست از مجتمع های تجاری دنیاست.
سه نوع الگوبرداری وجود دارد؛

  • الگوبرداری عملکردی مثل یاد گرفتن قالیبافی و … از یکدیگر
  • الگوبرداری شاخصی (یعنی از درصدهای مجتمع های خارجی برای کارهای مختلف الگو بگیریم
  • الگوبرداری راهبردی

آنچه ما را در توسعه مراکز تجاری موفق می کند الگوبرداری راهبردی است، یعنی اگر در گوشه ای از دنیا مجتمع تجاری موفقی دیدیم، نگاه کنیم ببینیم پشت آن، چه اندیشه ای بوده است. در حوزه ملی هم ما همین مشکل الگو برداری بی فکر و هدف را داریم.
یک مجتمع تجاری از 4 بعد تشکیل می شود:

  • بعد سخت افزار که کلیدی بودن آن غیرقابل انکار است
  • بعد انسان افزار؛ هر مجتمع تجاری به طور میانگین در هر 50 مترمربع باید دارای یک کارمند باشد بنابراین در 1000 مترمربع به 20 نیروی انسانی احتیاج دارید
  • بعد محتوا یعنی چه کسب و کارهایی در آن مجتمع فعالیت می کنند. بخشی از هویت مراکز تجاری ما از این که حامل یا محمل چه چیزهایی هستیم تکمیل میشود. 
  • بعد مدیریت که حیاتی ترین بعد مراکز تجاری است.
    پس از آن که مجتمعی با توجه به این 4 بعد هویت گرفت ، شایسته یک ارزیابی است. 

برای این ارزیابی نمره ای بین صفر تا 100 در نظر گرفته شده است و در یک عارضه یابی عمومی باید بگویم در خصوص مراکز تجاری کشور نمره ای که از سخت-افزار گرفتیم 60 از 100 ، در بعد انسانی 35 از 100، نمره در محتوا 40 از 100 و نمره مدیریت 11 از 100 بوده است.
این آمار این پیام را به ما می دهد که آن چیزی که می خواهد به یک فضا یا یک موقعیت برای جذب تبدیل شود ، بیشترین نقطه ضعفش حوزه مدیریت است.
بر اساس قانون هگ، هر چه به مرزهای کیفی نزدیک تر می شویم، ارتقا سخت تر می شود، یعنی با توجه به آمار بالا اگر سرمایه گذار 10 میلیارد تومان هزینه برای ارتقای سخت افزاری داشته باشد در نهایت نمره اش از 60 به 63 می رسد ولی اگر مبلغی کمتر را در مدیریت سرمایه گذاری کند نمره اش از 11 به 40 می رسد.

اگر تا الان کسی به این موضوع توجه نکرده به خاطر این است که به یک عارضه به نام عارضه این همان انگاری دچار شده ایم، یعنی وقتی من می گویم جنگل همه تصویر تعداد زیادی درخت در نظرشان مجسم می شود و وقتی می گویم یک عالمه درخت همه جنگل پیش رویشان مجسم می شود. این موضوع یک خطر دارد و آن این است که من می توانم جنگل را نابود کنم بدون آن که درختی از آن بریده شود مثلا سنجاب ها را نابود می کنم، چون جنگل فقط درخت نیست، یک اکوسیستم است که مهم ترین بخش آن درخت است.
بنابراین زمانی که می گوییم “مجتمع تجاری” به این معنا نیست که یک ساختمان بزرگ را در نظر آوریم که دارای فروشگاه ها، راهروها و … است.
وقتی صحبت از مجتمع تجاری می شود می گوییم پیکره ای که از انسان، سخت افزار، محتوا و مدیریت تشکیل شده است.
در مرحله بعدی برای این که هویت مراکز تجاری برای برندها جذاب شود اولین نکته پرهیز از یک عارضه است که در صنعت تبلیغات کشور هم دیده می شود و آن هم خودخواهی است؛ پرهیز از کلماتی مثل اولین، بهترین و … . برندسازی زمانی اتفاق می افتد که به جای این که تمرکز بر خود کنیم تمرکز بر مخاطب کنیم.
اولین نشانه یا شرط تولید هویت یک مجتمع تجاری برای ایجاد جذابیت جهت جذب برندهای بین المللی، تحقیقات داخلی و خارجی برای شناسایی برندها و تولید بوکلت هایی است که وقتی پیشنهاد همکاری به آن برند جهانی داده می شود حداقل وزن محکم آن بیان این باشد که من می دانم از چه کسی درخواست اعطای نمایندگی دارم.
بنابراین هویت داشتن مراکز تجاری یعنی توجه به 4 بعد سخت افزار، نیروی انسانی، محتوا و بیش از همه مدیریت، که اگر چنین شد مجتمع تجاری موفقی خواهیم داشت که تبدیل به برند شده و علاوه بر این که در جذب برندها کمک خواهد کرد سبب جذب گردشگر خارجی نیز خواهد شد.

جهت امکان سنجی اقتصادی، تدوین برنامه بازاریابی، برندینگ و تبلیغات و کارگزاری فروش مجتمع های تجاری اداری و مسکونی خود با ما در تماس باشید
021-22076081

نظر (3)

  1. […] را در سناریوهای مختلف بررسی کردیم. و در نهایت با ارائه راهکار جهت هویت بخشیدن به مجتمع تجاری، کلید موفقیت مجتمع تجاری را به شما سپردیم. حال در این […]

  2. […] را در سناریوهای مختلف بررسی کردیم. و در نهایت با ارائه راهکار جهت هویت بخشیدن به مجتمع تجاری، کلید موفقیت مجتمع تجاری را به شما سپردیم. حال در این […]

  3. […] را در سناریوهای مختلف بررسی کردیم. و در نهایت با ارائه راهکار جهت هویت بخشیدن به مجتمع تجاری، کلید موفقیت مجتمع تجاری را به شما سپردیم. حال در این […]

نظرات بسته شده اند.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping